16 oktober 2012

'n Ouwetje...


We gaan terug naar het voorjaar van 2009, toen ik deze stoffen koos voor een nieuwe quilt.

We have to go back to Spring 2009, when I chose these fabrics to start a new quilt.


Ik vond ze allemaal mooi, die stoffen, buiten eentje: de groenige met de veelkleurige bloemen erop. Brrrr... ik vond het echt een ontzettend lelijke stof en de reden waarom hij in mijn voorraad terecht was gekomen, was omdat hij in een scrapbag zat die ik ooit eens had gekocht.

I loved all fabrics, for one: the greenish one, with the multi colored flowers on it. Brrrr... I thought it was a really ugly fabric and the reason I had it was no other then because it was in a scrap bag I  bought...


Maar ik moet eerlijk toegeven dat de stof het niet verdiend om lelijk genoemd te worden, want het is eigenlijk de sleutel naar de quilt. Vanwege alle verschillende kleuren die erin voorkomen, zorgt deze stof ervoor dat alle andere lapjes een mooie combinatie vormen. Bovendien is het een echte blikvanger in de quilt, waardoor het leuker wordt om naar de quilt te kijken. En wordt er niet gezegd dat elke mooie quilt minstens één 'lelijk' lapje moet bevatten?

But actually, the fabric doesn't deserve to be called ugly, because it actually is the key to the quilt. Because it contains so many colors, it needs to be added, to combine all the other fabrics. On top of that, it's a real eyecatcher, which makes the quilt more interesting to look at. And doesn't one say that each beautiful quilt needs to contain at least one 'ugly' fabric?


Ik heb met veel plezier aan het middendeel van de quilt gewerkt, zeker omdat het zo mooi, antiekerig uitziet. Maar de rand was ook een heel leuk werkje. Al die mooie lapjes verenigen in een 'scrappy' rand was ontzettend leuk!

I loved appliquéing the centre of the quilt, especially because it has such a lovely, antique look. But the border was also a pleasure to work on. To combine all these lovely fabrics in a 'scrappy' border was so much fun!


Een label met mijn naam, het jaartal en de naam van de quilt achterop en voila... mijn 'antieke' bloemenquilt was klaar.

A label with my name, the year and the name of the quilt on the back and voila... my 'antique' flower quilt was finished. 


De quilt is 82 x 92 cm en heet 'Ode To Simplicity' (ode aan de eenvoud), gewoon, omdat mooie dingen niet altijd moeilijk en ingewikkeld moeten zijn...

It measures 82 cm x 92 cm and it's called 'Ode To Simplicity', just because beautiful things don't need to be complicated...


En last but not least een close up van het 'lelijke' stofje. Ik vind dat het er prachtig uitziet, zo in de quilt. Zo mooi zelfs, dat ik terug ben gegaan naar de winkel om er nog een lapje van te kopen. Want als het waar is dat een mooie quilt minstens één lelijk stofje moet bevatten, dan kan ik er  maar beter één in huis hebben ;o)

Fijne dag!

And last but not least a close up with the 'ugly' fabric. I love the way it turned out in the quilt. Actually, I must admit, I went back to the shop, to buy some more of it. Because if it's true that a beautiful quilt needs to contain one ugly fabric, I'm settled for my next few quilts ;o)

Have a nice day!



16 opmerkingen:

Irena zei

nou,lelijk is niet altijd lelijk,wat ingewikkeld,deze quilt is prachtig,mijn god ik kan nog niet eens een klaar maken? ben overal mee bezig en iedere keer weer een nieuw project,vlg mij ben ik alleen voor zo klein projecten geschikt,ondertussen zit ik nog steeds niet avonds onder een lekkere warme quilt????? veel liefs irena

Atelier Ullizee zei

Die eenvoudige logcabin blokken zijn heel mooi! En smaak verandert ook wel doorheen de jaren.

AnitaS zei

Ik vind het nog steeds een mooie tijdloze quilt.

GRANNY'S HOUSE zei

Wat is het toch een mooie quilt.
En ik heb eens een quilt gemaakt met gekregen stofjes, waarvan ik alleen het achtergrond stofje mooi vond en die quilt is toch mooi geworden, zo zie je maar, lelijke stofjes bestaan inderdaad niet.

Groetjes
Ines

Monica zei

Wat is dit een leuk quiltje. Ja, je smaak verandert ook wel eens, en ook mijn ervaring is dat sommige stoffen in combinatie met anderen heel mooi kunnen zijn.

Anneke zei

o o, lelijke stofjes stop ik er echt niet in; ben bang dat m'n oog daar altijd naar getrokken zou worden...
maar je hebt gelijk dat het hier prima heeft uitgepakt, een mooie quilt is het geworden.

quiltlodge gerda zei

Grappig, ik vind het helemaal geen lelijk stofje. Overigens komen stofjes die ik echt lelijk vind er bij mij NIET in. Ik heb me er ooit een keer toe laten verleiden en ik heb er nog steeds spijt van. Dus...

_ilona_s zei

Mooie quilt

Terray zei

Ik vind het ook geen lelijk stofje en zoals je zelf al schrijft....het totaal past allemaal bij elkaar. Daarom hoort ook dat lapje erbij.
Leuk om je verhaal achter dit patroon/quilt te lezen.

Groetjes
Tertia

Ellie's Quiltplace zei

@ Irena: ik had dat ook altijd, dat ik precies nooit iets afmaakte. Natuurlijk stimuleert Ellie's Quiltplace me al tot het afmaken van quilts, maar ook het feit dat ik niet meer aan teveel dingen tegelijk werk, helpt mee om projecten af te maken. Probeer het maar! ;o)

@ Natascha, Monica: In dit geval is mijn smaak nog niet veranderd, want ik vind het lapje nog altijd niet mooi. Enkel in het geheel past hij er prima bij.

@ AnitaS: dankjewel! Ik vind hem zelf ook nog altijd mooi, ik hang hem dan ook geregeld op.

@ Ines: ik denk dat het er inderdaad vooral vanaf hangt hoe je de stoffen gebruikt. Leuk he, dat die lelijke stofjes dan toch een prachtig geheel kunnen vormen.

@ Anneke: ik was daar ook altijd bang voor. Bij de piramidequilt gebruik ik ook alle stoffen door en naast elkaar. Dat levert soms vreselijke combinaties op. En dan zie je dat dat toch een prachtig geheel wordt.

@ Gerda: dat is zonde. Er zijn zeker wel lapjes die ik ook nooit zou gebruiken, maar af en toe een lelijk lapje houdt een quilt wel spannend.

@ ikhebhetzelfgemaakt: dankjewel :o)

@ Tertia: ik vind het zelf ook nog altijd leuk om al die verhalen bij quilts te herinneren. Hoe klein het verhaal ook is, het maakt elke quilt bijzonder.

Unknown zei

Prachtige kleuren!! Ik vind er geen een lelijk....het past bij elkaar!! :-)

BillieBee (billiemick) zei

This is just lovely.

Irena zei

zal ik proberen,groet irena

Ellie's Quiltplace zei

@ Debbie: zo in het geheel valt het inderdaad niet op. Maar zo van de rol had ik het stofje toch niet gekocht ;o)

@ BillieBee: thank you!

@ Irena: succes ;o)

Gert zei

Leuk om je verhaal hierachter te horen. Ik moet je helaas ongelijk geven: ik vind het lapje juist super. Zo zie je maar hoe smaken verschillen. In de quilt doet hij het zeker erg goed, tussen de andere stoffen.

Ellie's Quiltplace zei

@ Gert: gelukkig maar dat we niet allemaal hetzelfde mooi zouden vinden. Dat zou maar een saaie wereld opleveren! Bovendien haal je inspiratie uit zowel mooie als lelijke dingen, en zie waar het toe kan leiden :o)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...