13 oktober 2013

Wassen...

Een tijdje geleden schreef ik dat ik mijn lapjes was voordat ik ze knip en in een quilt gebruik. Daar kwamen best wat vragen over. Allereerst wil ik duidelijk maken dat er verschillende redenen zijn om je lapjes wel of niet op voorhand te wassen. Wassen of niet-wassen maakt je geen betere quilter - ik geloof niet in al die 'quiltregels' - en iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur. Dit gezegd hebbende, zal ik uitleggen waarom en hoe ik mijn stoffen was.  

A while ago, I wrote about washing my fabrics before cutting and using them in a quilt and I received quite some questions about that. Now first of all, I want to make clear that there are several reasons whether to wash your fabrics or not. Washing or not-washing doesn't make you a better quilter - I don't believe in the 'quilting rules' - it's to your preference. Having that said, I will explain why and how I wash. 


Het waarom is makkelijk: katoen krimpt tijdens het wassen en drogen. En omdat niet alle stoffen evenveel krimpen heb ik liever dat ze dat doen voordat ze in mijn quilt zitten. Ik ken iemand die haar stoffen niet op voorhand waste en haar juist afgemaakte quilt kwam heel bobbelig uit de wasmachine omdat sommige stoffen waren gekrompen en andere niet. Dat vind ik zo zonde en ik wil echt niet dat dat met mijn quilt gebeurt! Daarbovenop zijn er veel stoffen die afgeven, zeker rode stoffen en donkere kleuren. Als je ze op voorhand wast voorkom je dat ze later, in je quilt, nog zullen afgeven.

The why is easy: cotton shrinks when washed and dried. And since not all fabrics shrink at the same rate, I would prefer them to do so before they're in my quilt. I've known a quilter who didn't pre-wash and when she washed her finished quilt, it came out all puckery because some fabrics shrunk and others didn't. I wouldn't want that to happen! On top of that, many fabrics tend to bleed, especially reds and dark colors. Pre-washing prevends them from bleeding later.


Een andere reden om de stoffen op voorhand te wassen is dat geïmporteerde stoffen verscheept worden in containers. Die worden voor vertrek behandeld met chemicaliën, waaronder insecticiden, en deze kunnen op de stoffen belanden. Hierdoor kun je allergische reacties krijgen. Daar heb ik gelukkig geen last van, maar ik vind het toch een eng idee om elke dag stoffen aan te raken waar misschien ik-weet-niet-wat-voor-vieze-chemicaliën op zitten.

One more reason for pre-washing is that imported fabrics are stored in containers that are treated with chemicals like insecticides that can end up on the fabric. This can cause allergic reactions which, luckily, don't bother me, but the thought of touching these chemically treated fabrics almost every day does scare me a bit.


Hoe was ik? Afhankelijk van de grootte van de lapjes gebruik ik emmers of diepvriesbakjes (voor de kleine lapjes zoals deze) gevuld met goed heet water en een flinke scheut azijn (de gewone, witte natuurazijn. Probeer alsjeblieft geen balsamico-azijn ;o). Ik sorteer de stoffen en gebruik één emmer of bakje per kleur. Ik laat de stoffen vervolgens 1 uur in het hete water staan en spoel ze dan uit met nieuw, warm water. Stoffen die afgeven spoel ik herhaaldelijk in nieuw water tot ze niet meer afgeven. De lapjes drogen buiten aan het rekje, of in de wasdroger, afhankelijk van het weer (vandaag zou ik voor de wasdroger kiezen ;o) ). Als ze bijna droog zijn strijk ik de stoffen op de katoen-stand (***-bolletjes) en vouw ik ze op. Zo zijn ze klaar voor gebruik!

So how do I wash? Depending on the size of the fabric I use plastic buckets or food containers (for the small fabrics like these) filled with hot water and a firm splash of vinager (the regular colorless one, please don't try balsamico ;o). I sort out the fabrics and use one bucket or container per color. I leave the fabrics in the water for about an hour and then rinse them in clean hot water. Bleeding fabrics are rinsed over and over untill they stop bleeding. I dry the fabrics outside or in the dryer, depending on the weather (looking outside, I think today would be a good day to use the dryer ;o) ). When almost dry, I iron them at the cotton-temperature (***-dots) and fold them. Then they're ready for use!


O ja, als je ze in dozen bewaart, dan kun je er wat wierrook of een geurzakje bij doen, dan ruiken ze heerlijk als je ze gaat gebruiken!

Oh, you can place some incense or a sachet in the storing boxes. That way your fabrics smell lovely!

15 opmerkingen:

Nanske zei

Hallo Ellen,

Hier heb ik een vraagje over.
Want zelf zit ik ook steeds met de dilemma van...wel of niet.
Maar als al je stofjes gewassen zijn wat gebeurt er dan met de batting...
Die krimpt toch ook?
Die kun je toch niet voorwassen...
Graag een antwoordje want daar raak ik echt niet uit.
Ik denk dat jij me vast kan helpen.
Vele zondagse groetjes,nanske

Frederika zei

Dank voor je tip ,met azijn. Ik was mijn lapjes ook. Wat de batting betreft is het vast afhankelijk waar die van is. Syntetisch krimpt vast niet.

Ellie's Quiltplace zei

@ Nanske: dat hangt van de soort tussenvulling af die je gebruikt. Maar het is een heel goede en terechte vraag. Ik zal er binnenkort een 'vervolgblogje' over schrijven, want ik denk dat misschien wel meer mensen die vraag hebben!

Klara's Quilthoek zei

Hoi Ellie,

Je schrijft dat je de lapjes in goed heet water zet, maar zorgt heet water juist niet voor krimp in de stoffen?

Wat de rode stoffen betreft, in mijn eerste quilt heb ik gekozen voor rode stoffen. Ik hou van rood, maar na tig keer wassen in de wasmachine en in koud water met azijn komt het colorcatch-doekje er nog roze uit. Je begrijpt dat deze quilt een veilig plaatsje krijgt, waar hij niet vies wordt en nooit meer gewassen hoeft te worden, want ik voorzie dat mijn cremékleurige ondergrond heel erg roze wordt als ik de quilt ga wassen.

Régine zei

Hallo Ellie,
Goed idee om losse bakjes te gebruiken! Ik was de lapjes in de wastafel en inderdaad op kleur en gebruik ook de gewone azijn. Toegegeven, ik doe het niet met alle lapjes van iedere quilt.... Wel voor mijn Bloemenpracht. Toen deze af was heb ik hem ook nog gewassen in de machine met 10 colorcatchdoekjes, en dat was niet voor niets...deze bleken nog een leuk kleurtje te hebben gekregen. Ik gebruik katoenen hobs als tussen vulling en die was ik voorzichtig op de hand in mijn badkuip :-). Dan krimt deze ook niet meer.
Bedankt voor je uitgebreide verhaaltje, leuk om van elkaar te kezen hoe iedereen het weer aanpakt?
Fijne zondag.

Vlijtige Handjes zei

Dank je voor de tips! Dat zet me weer aan het denken want ik vind jouw quilt altijd erg mooi 'glad'.
Fijne zondag.

Anoniem zei

Bedankt voor je verhaal en tips over het wassen van de stofjes.Zelf gooi ik er ook zout bij in,dan geeft het ook niet meer af-dus zout&azijn in het hete water.
Leuk gezicht je bakjes met lapjes.
goede zondag
groetjes,Truus uit Drenthe

Ineke zei

In het begin waste ik alle lapjes/stoffen ook, maar tegenwoordig doe ik het niet meer. Maar je hebt wel 3 goede redenen doorgegeven om het wel te doen.

Een fijne zondag, liefs, Ineke

Mir zei

Oeps,

Nu maar hopen dat het met mijn rode sprei toch goed gaat. Ik kreeg het wel een tikkie benauwd van je verhaaltje maar het klinkt wel heel logisch. Ik kan dat nu niet meer veranderen daarvoor ben ik al te ver met mijn sprei. Ik probeer me nu maar te bedenken dat ik hele goede quiltstoffen hebt gebruikt en gebruik dus op hoop van zegen. Is het dan wel een goed idee om straks de top dan maar eerst te wassen en de achterkantstof voordat ik het ga dubbelen? Tjonge Ellen, je hebt weer wat losgemaakt. :))
groet, Mirjam

Kate zei

Good advice - thank you.

Elza zei

Dank je voor de uitleg.

Saskia Smit zei

Die chemicalien..brrrr. Dat is wel een reden om toch te gaan wassen.

Ellie's Quiltplace zei

@ Frederika: synthetische batting krimpt inderdaad niet. Ik vind dat persoonlijk de gemakkelijkste om te gebruiken, maar voor een sprei kies ik toch altijd Hobbs.

@ Klara: het is juist de bedoeling dat de stof op voorhand krimpt, en niet meer eenmaal dat hij in de quilt zit. Daarom het hete water.
Voor het wassen van de quilt kun je color catch doekjes gebruiken. Dit helpt om de kleur die in het water komt op te vangen en vast te houden.

@ Régine: ik gebruik ook altijd de color catch doekjes als ik mijn quilts was. Maar ik heb de indruk dat zij ook iets meer kleur uit de stoffen 'trekken' dan dat er normaal zou zijn losgekomen. Ik heb ook zonder de doekjes gewassen en dat kwam er perfect uit, en met de doekjes hadden die toch behoorlijk wat kleur opgevangen.
Ik weet dus niet of het echt noodzakelijk is, maar ik doe ze er voor de zekerheid altijd bij.

@ Anita: ik zie ook het liefst gladde quilts. Maar dat krijg je niet alleen door het vooraf wassen van de stoffen. Het hangt er ook vanaf welke vulling je gebruikt én ik strijk mijn tops voor ik ze opspan, zodat er geen bobbels in de quilt zitten.

@ Truus: dat van het zout wist ik nog niet, dat ga ik onthouden!

@ Ineke: ik doe het altijd, kort nadat ik de lapjes heb gekocht. Zo moet je achteraf ook niet gaan nadenken over wat nu wel of niet gewassen is. Ik denk dat het intussen ook een stukje gewoonte is, wij doen het al 18 jaar zo :o)

@ Mirjam: de top zou ik niet wassen voor hij opgespannen is. Want zeker in de wasmachine kunnen je naadtoeslagen gaan rafelen en dat is niet de bedoeling! Je kunt hem opspannen (goed doorrijgen) en dan voorzichtig wassen of pas als hij klaar is. Gooi er genoeg color catch doekjes bij, die vangen uitgelopen kleuren op.
Succes!

@ Kate: ;o)

@ Elza: graag gedaan! Hopelijk heb je er wat aan!

@ Saskia: ik waste al voor ik over die chemicaliën hoorde, maar vies he? Ik vind het ook helemaal niks, het idee dat dat er nog aan kan hangen.

Elvira zei

Yo también los lavo Es preferible ese trabajo pero luego coses con la seguridad que los colores oscuros no manchan los de colores claros Besos

El Taller de Kykis zei

Buenas tardes, no escribo en tu idioma pero espero interpretes mi pregunta: " tu no utilizas cortador circular para tus piezas, que observo el corte de tus piezas pequeñas con tijera triangular?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...