8 januari 2014

Mini...


Na het kiezen van de lapjes voor mijn Union Star quilt, had ik de smaak van de 'onlogische combinaties' helemaal te pakken. Ik had een schattig klein quiltje ontworpen voor de Mini Quilt Club en in plaats van te zoeken naar de perfecte stofjes koos ik hier ook voor een aantal gekke combinaties. Blauw, roze, rood, groen en zelfs wat paars, allemaal samen in één quilt. Ik ben vergeten een foto te maken van de stoffen, maar je zou verbaasd zijn dat ik, Ellen-van-de-perfecte-stoffencombinaties, hiermee aan de slag ben gegaan!

After choosing the fabrics for the Union Star I really got the hang of working with these 'illogic' fabric combinations. I designed a cute little quilt for the Mini Quilt Club and instead of perfectly matching fabrics, I choose some crazy combinations for this quilt as well. Blue, pink, red, green and even some purple, all together in one quilt. I forgot to take a picture of the fabrics, but you would be surprised that I, Ellen-who-loves-perfectly-matching-fabrics, chose these fabrics to use in one single quilt!


Maar het was zo leuk om deze lapjes aan elkaar te naaien tot blokken. Zie je het roze lapje met de kleine bloembedjes, onderaan de eerste foto? Dit lapje kocht ik omdat ik het eigenlijk best lelijk vond :o) Niet mijn gebruikelijke reden hoor, om een Fat Quarter aan te schaffen, maar ik dacht dat ik het nog wel eens ergens voor zou kunnen gebruiken, en zo zie je maar weer! Ik vond in mijn voorraad nog een heel mooie ecru stof voor tussen de blokken. Lapjes verzamelen is dus toch niet zo verkeerd, want voor deze quilt kwam hij perfect van pas.

But it was so much fun, sewing these fabrics into blocks. You see the pink fabric with the small flower beds at the bottom of the first picture? That one I bought because I thought it was quite ugly :o) Not my usual motivation to by a Fat Quarter, but I thought it would be of use one day, and so it was! I found a lovely ecru fabric to use between the blocks, a beautiful fabric that had been in my stash for quite some time and suddenly seemed to be perfect for this quilt. Being a hoarder does come in handy sometimes.


Aan de zijkant kwam een mooie bloem en dat maakte meteen het plaatje compleet. Rond de bloem heb ik een speciale quilttechniek geprobeerd. Ik denk dat het 'shadow quilting' heet, maar ik weet het niet zeker. Ik had dit nog nooit eerder gedaan, maar het ziet er erg mooi uit. Het vraagt wel wat tijd en geduld, maar ik ben tevreden met het resultaat.

A lovely flower on the side made it complete. I quilted around the appliqued flower, with a technique I think is called 'shadow quilting', but I'm not sure. I've never used this technique before but it turned out lovely. It's quite labourious, but it's so much fun!


Op het eindresultaat moet je nog heel even wachten. Ik moet de foto's dit weekend met daglicht maken, want door lamplicht lijkt de quilt gelig en dat doet er geen recht aan. Ik hou van de winter en de donkere avonden, maar wat foto's maken betreft is de zomer toch handiger ;o) Voor nu wens ik je een hele fijne dag!

I'll show you the finished quilt later. I have to take some pictures in daylight, since artificial light makes the quilt look yellowish and it doesn't do justice to the quilt. I love Winter and the dark evenings, but if it comes to taking pictures, I prefer Summer ;o) For now, I wish you a lovely day!

11 opmerkingen:

Unknown zei

Ziet er mooi uit!
Ben ook zo op het zekere, toch moet je eens uit de band springen!

Groetjes Anita

Marga zei

Ziet er heel leuk en mooi uit.
Aanrader koop een daglicht lamp [kan bijna in iedere schemelamp gebruikt worden]en foto's maken zelf laat gaat een heel stuk beter.
Kleuren blijven veel meer de kleuren die het zijn.

Groetjes,
Marga♥

Anoniem zei

Dat ziet er ondanks het winterlicht al schitterend uit!
Je blog is soms een grote verleiding die moeilijk te weerstaan is! Hoet moet dat met de Ufo's die hier nog liggen te wachten???
Succes en het is shadowquilting of gewoon gezegd schaduwquilten.
groetjes,Truus uit Drenthe

Rita zei

Wauw ook dit ziet er weer leuk uit.Ik volg je blog al een poosje en vindt het geweldig hoe als je alles verwoord. Ik ben met de country calender van jou bezig als mijn eerste quilt/stitch project en vind hem geweldig om te doen. Foto"s komen binnen kort op mijn blog. Ik hoop dat je nog veel verhaaltjes gaat schrijven en ga zo door. Groetjes Rita.

Dolores zei

Great job. We call your repetitive quilting 'echo quilting.' Shadow quilting is done with a layer of sheer fabric over bright fabrics so that the bright fabric is only a 'shadow' of it's true colour.

Ellie's Quiltplace zei

@ Jet en Zus: het is eigenlijk erg goed bevallen, werken met die gekke stoffencombinaties en er gaan zeker nog quilts volgen!

@ Marga: bedankt voor de tip! Ik vind het gelige licht in huis heel gezellig, maar fatsoenlijke foto's kun je ermee vergeten.

@ Truus: UFO's heb ik ook nog genoeg. Ik denk altijd maar zo: dat komt wel, ooit! ;o)
Ik dacht inderdaad ook dat het shadow quilting was, maar zie je de reactie van Dolores? Dat vond ik ook op google telkens terug en dat bracht me aan het twijfelen. Misschien dat de term op verschillende plaatsen ook verschillende betekenissen heeft gekregen. Zo leren we in elk geval weer bij!

@ Rita: leuk! Ik ben heel erg benieuwd! Maak je er maandquiltjes van of net als wij één grote quilt?

@ Dolores: thank you for leaving a comment. I always heard the term 'shadow quilting', but when I googled it this morning, I found the technique you described, not the thing I was looking for! I didn't know the term 'echo quilting'. I think, as Truus also says, in our region we do use the term 'shadow quilting'. I'll think I'll use both terms from now on ;o)

Anoniem zei

Ziet er heel mooi uit, prachtige kleurencombinatie. Wel leuk hé zo in je eigen nestje kunnen zitten quilten. Is plezant om op je blog al die leuke momenten mee te maken, geeft me ook energie, dank je daarvoor.

Anoniem zei

Ik ben zooooo benieuwd naar het eindresultaat, want ik bewonder je stofkeuze en kleurencombinatie enorm. Dat shadow quilten (of wat het ook is) is erg mooi geworden. Ik wacht het geduldig af. Groetjes Wilma

Wilma zei

Dat quiltje ziet er mooi uit! en je kunt zo mooi quilten. Ben benieuwd naar het eindresultaat.
Dat "lelijke" stofje heb ik ook ;o)

Ellie's Quiltplace zei

@ Anoniem: quilten in mijn eigen thuis is heerlijk! Bedankt voor je reactie en je complimenten. Ik hoop nog vele jaren hier op mijn blog mijn verhaaltjes neer te mogen kriebelen!

@ Wilma Oud: Nog eventjes geduld tot het weekend, dan komen de foto's ;o) Ik heb voor deze quilt eigenlijk vrij willekeurig een stapel stoffen uit mijn voorraad gepakt. Er zitten echt combinaties bij waarvan je denkt 'oeps, dat is niet mooi naast elkaar', maar in het geheel zie je dat niet en heeft de quilt juist een warme uitstraling. Soms moet je gewoon durven en doen!

@ Wilma: dankjewel! Vroeger vond ik het doorquilten maar niks. Ik kon het ook niet goed en dan vond ik het prima als een quilt zo min mogelijk doorgequilt was. Maar eigenlijk voegen die steekjes zoveel schoonheid toe en nu ik het quilten sinds een paar jaar echt onder de knie heb, vind ik het ook erg leuk om te doen en quilt ik mijn quilts redelijk intensief door.
Is het 'lelijke' lapje bij jou al van pas gekomen? :o)

Anoniem zei

Dolores heeft gelijk-het is echo quilten en ik zat verkeerd.Schaduw quilten is inderdaad met een dun stofje erover-sorry.
gezellige avond
groetjes,Truus uit Drenthe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...